کلیسای جامع سنت جورج تفلیس | اولین کلیسای ارمنی شهر زیبای تفلیس
نوشته شده توسط : badsa

کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

کلیسای جامع سنت جورج تفلیس (جرجیس مقدس Saint George Armenian Cathedral of Tbilisi ) یک کلیسای ارمنی است که در قرن ۱۳ میلادی در شهر تفلیس پایتخت گرجستان ساخته شده و به عنوان یکی از دو کلیسای ارامنه و البته اولین کلیسای ارمنی شهر تفلیس شناخته شده است. این کلیسا در میدان سارب گیورگ (Surb Gevorg) شهر تفلیس واقع شده و دارای یک ساختمان مرکزی برای کلیسا و یک گنبد بزرگ در مرکز آن است.

 

تصویری از کلیسای جامع سنت جورج تفلیس 

تصویری از کلیسای جامع سنت جورج

مدارک تاریخی موجود از این کلیسا نشان دهنده این است که در سال ۱۲۸۴ شاعر و فیلسوف مشهور آرشیماندریت هوانس (Archimandrite Hovhannes) در این مکان سخنرانی داشته ، شنیده های تاریخی مبنی بر این است که کلیسا توسط شاهزاده آمک (Prince Umek) ساخته شده است.

طراحی کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

طراحی فضای این کلیسا با توجه به طرح قدیم به شکل یک صلیب تقسیم شده و شبیه سایر کلیساها در تفلیس است که در ساخت آن ها آجر به کار رفته است. دیوار این کلیسا در اواخر قرن ۱۸ توسط هنرمندی به نام هوناتان (Hovnatan Hovantanian) تزئین شد، و در بین سال های ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۳ توسط هنرمندی به نام گئورگ باشیجاقیان (Gevorg Bashinjaghian) با چند نقاشی بزرگ از حضرت عیسی در باغ جتسیمانی ، تصویر توبه یهودا ، و غیره تزئین شد؛ اما نمای دیوار های خارجی با گچ پوشیده شده است.

 

تصویری از داخل کلیسای جامع سنت جورج تفلیس 

تصویری از داخل کلیسای جامع سنت جورج

نقاشی های دیواری و تصاویر مقدس در داخل کلیسای جامع سنت جورج به تازگی توسط کارکنان مرکز تحقیقات مرمت نقاشی گرجستان تحت رهبری آرژانیک هوانیسیان(Arzhanik Hovhannisyan) انجام شد. در تمام دوره های تاریخی، این کلیسا نه تنها یک مکان روحانی بلکه یک مکان آموزشی ، فرهنگی و روشنگری به ویژه برای ارامنه ای که به دور از وطن خود زندگی می کنند بوده است و این کلیسا اجازه داده تا ارامنه ی گرجستان بتوانند یک زندگی تمام عیار معنوی داشته باشند؛ همچنین نسخه های خطی تاریخی نیز در دفترخانه این کلیسا وجود دارد.

بخشهای کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

کلیسای جامع سنت جورج یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی موجود در تفلیس است؛ در این کلیسا یک صلیب سنگی به نام (khachkar) که بر روی آن کتیبه ای عربی قرار دارد و در محدوده غربی حیاط کلیسا واقع شده که مربوط به قرن ۱۳ میلادی است؛ گنبد مرکزی به عنوان مشخصه ی اصلی این کلیسا شناخته می شود اما متاسفانه قسمت دیوار بیرونی کلیسا با گچ پوشیده شده که اجازه تعیین دقیق قدمت لایه های قدیم و جدید را به محققان نمی دهد.

 

تصویری از دیوار کلیسای جامع سنت جورج تفلیس 

تصویری از دیوار کلیسای جامع سنت جورج

بازسازی کلیسا جامع سنت جورج تفلیس

این کلیسا پس از ساخت، بارها مورد تهاجم و آتش سوزی قرار گرفته و همچنین در حمله مغول ها آسیب های جدی برآن وارد شده و در تاریخ ۱۲۵۱ در حدود ۱۳ سال بعد از حمله مغول بازسازی شد که این نشان دهنده وجود کلیسا قبل از این تاریخ است.کلیسا بار دیگر در قرن ۱۷ و در سال های ۱۸۳۲ و ۱۸۸۱ بازسازی شد و تازه ترین بازسازی کلیسا در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت و متخصصانی از گرجستان و ارمنستان در این پروژه بازسازی شرکت کردند که حدود ۳,۵ میلیون دلار هزینه در برداشت و با حضور رئیس جمهور گرجستان انجام شد.

آدرس کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

۵ Samgebro Street, T'bilisi, Georgia

امیدواریم که این مطلب در سفر به شهر تفلیس برای شما مفید واقع شود.

خواهشمندیم در صورتیکه قصد سفر به کشور گرجستان را دارید،برای رزرو تور گرجستان با ما در تماس باشید.

منیع » بادساگروپ

 





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: