کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکای تفلیس
نوشته شده توسط : badsa

کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکای تفلیس

کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکای مریم مقدس (گرجی: ანჩისხატი) یک کلیسای متعلق به کلیسای ارتدکس گرجی است که در شهر تفلیس کشور گرجستان واقع شده‌است. این کلیسا، قدیمی‌ترین کلیسای تفلیس است و عملیات ساخت و ساز آن در سدهٔ ۶ میلادی به پایان رسید. طراحی این کلیسا با دیگر مکان‌های مقدس در تفلیس متفاوت است. گروه Anchiskhati که از Basilica Anchiskhati تشکیل شده است، برجسته ترین گروه موسیقی در گرجستان است.

ساختمان کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکای تفلیسساختمان کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکا تفلیس

 

پیشینه آنچیسخاتی باسیلیکای

با توجه به سالن ها و بخشهای قدیمی گرجستان، کلیسا توسط پادشاه Dachi از Iberia (حدود ۵۲۲-۵۳۴) ساخته شده است این جزو آثار تاریخی تفلیس بحساب می آید. در ابتدا نام کلیسای به مریم مقدس اختصاص داده شد، آنچیسخاتی (i.e., icon of Ancha) در سال ۱۶۷۵ تغییر نام داد، زمانی که آثار ارزشمند شخصی که در قرن دوازدهم توسط Beka Opizari در صومعه Ancha در Klarjeti (در حال حاضر بخشی از شمال شرقی ترکیه) به تفلیس منتقل شد تا از تهاجم عثمانی ها در امان باشد. این نشان (icon) قرن ها در کلیسای سنت مری حفظ شد (اکنون در موزه هنر گرجستان به نمایش گذاشته شده است).

با وجود جنگ های بین گرجستان و پارس ها و ترک ها، کلیسای در قرن ۱۵ تا ۱۷ میلادی چندین بار آسیب دیده و سپس بازسازی شده است. ساختار این کلیسا در سالهای ۱۸۷۰ تغییرات زیادی داشته است ،بارزترین تغییر آن زمانی بود که یک گنبد به آن اضافه شد. از سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۴ کارهای بازسازی در جشن ۱۵۰۰ هجری قمری برای تاسیس تفلیس صورت گرفت که تغییر دیدگاه کلیسا را به نسخه قرن هفدهم تغییر داد، با این حال،باز سازی های کلیسا تا سال ۱۹۹۱ بیشتر صورت نگرفت.

معماری کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکای

کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکای تفلیس سه بخش اصلی دارد توسط دو ورودی تشکیل شده است که حاشیه ها را شکل می دهند و نشان دهنده عظمت ساخت آن میباشد. در ساخت کلیسا از بلوک سنگ توف زرد استفاده شده است،در بازسازی های سال ۱۹۵۶-۱۹۶۵ به طور گسترده ای از آجر استفاده کرد. اما امروز تنها ورودی غربی در حال مورد استفاده قرار میگیرد.

تصویری از کلیسای آنچیسخاتی باسیلیک تصویری از کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکا تفلیس

 

از بخش های دیدنی این بنا میتوان به آثار تاریخی سال ۱۶۸۳ که توسط کاتولیکس نیکولز امیلخویاری نقاشی شده بود اشاره کرد، تاریخ تمام نقاشی های باقیمانده در کلیسا قبل از قرن نوزدهم میباشد.

کاربرد کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکای درگذشته

در دوران شوروی، تمام مراسم مذهبی در آنچیسخاتی متوقف شد، و ساختمان اصلی آن تبدیل به یک موزه برای صنایع دستی و بعدها بعنوان سالنی برای آثار هنری استفاده می شد.

ساعت بازدید از کلیسای آنچیسخاتی: این مجموعه همه روزه از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۸:۰۰ پذیرای گردشگران تور گرجستان میباشد.

آدرس کلیسای آنچیسخاتی: گرجستان، تفلیس، خیابان لون شاوتلی ۱۱





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: