آب انبارهای کریم خانی | دلیل ساخت این آب انبارها چه بود؟
نوشته شده توسط : badsa

آب انبارهای کریم خانی

این آب انبارها به دستور کریم خان زند(حک. ۱۱۶۳-۱۱۹۳ ه.ق) برای تهیه آب آشامیدنی مردم شیراز در چند نقطه شهر ساخته شد و به آب انبارهای کریم خانی مشهور است. طرح این آب انبارها برگرفته از معماری دوران صفویه است و از نظر ساختمانی بسیار محکم و بزرگ هستند . مخزن این آب انبارها بسیار وسیع است . به وسیله پلکانی سنگی، امکان دستیابی به آب در این آب انبار فراهم می شده است.

تصویری از آب انبارهای کریم خان زندتصویری از آب انبارهای کریم خان زند

بادگیری های بلند این آب انبارها که برای خنک کردن آب و تهویه فضای موجود تعبیه شده اند، به وسیله آجر و نقش های لوزی بر دهانه آنها ساخته و تزیین شده اند. کانال های آب رسانی آنها نیز از سنگ و ساروج ساخته شده اند. ارتفاع هر کانال ۰۱/۶۰ متر و ضخامت دیواره کانال ها ۵/۰ متر میباشد. منشاء کانال آبرسانی در زمان زندیه قنات رکن آباد بوده است.

آب انبارهای کریم خانی شامل:

  • حافظیه
  • وکیل
  • دیوانخانه
  • هفت تنتصویری از تابلوی آب انبارهای کریم خانی تصویری از تابلوی آب انبار وکیل

آب انبار حافظیه: زیر رواق حافظ قرار گرفته که از زمان ساخته شدن رواق، راه ورود بدان مسدود شده است. در حال حاضر نیز سه دریچه سنگی حجازی شده به بیرون دارد.

آب انبار وکیل: در جنوب حمام وکیل قرار دارد و آب انبار دیوانخانه در شمال شرقی ساختمان اصلی بانک ملی استان فارس، روبروی ارگ کریمخانی قرار دارد که تنها پلکان و قسمتی از سقف آن باقی مانده است.

پیشینه آب انبارهای کریم خانی

بر روی این آب انبار در گذشته ساختمانی به نام نقاره خانه وجود داشته که برای رسانیدن پیام های مهم به مردم ساخته شده بوده که هم اینک ویران شده است. علاوه بر این، بنای پشت آن که شامل بادگیری برای تهویه هوای درون آب انبار بوده،نیز به کلی ویران شده. میان این آب انبار و ساختمان دیوانخانه مکانی وجود داشته که آن ساختمان نیز هم اینک ویران شده و تنها یکی از قوس های آن بر روی دیوار دیوانخانه به جای مانده است.

از اردیبهشت ۱۳۳۱ که آب مورد نیاز مردم شهر شیراز لوله کشی شد، استفاده از آب انبارها کاهش یافت و به تدریج دهانه آنها به وسیله خاک و سنگ پوشانده شد و تاکنون نیز مرمت نشده است. آب انبارهای کریم خانی در تاریخ ۱۴/۸/۱۳۵۵ با شماره ۹۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.
امیدواریم که این مطلب در سفر به شهر شیراز برای شما مفید واقع شود.

خواهشمندیم در صورتیکه قصد سفر به شهر شیراز را دارید،برای رزرو تور شیراز با ما در تماس باشید.

منبع:سازمان میراث فرهنگی





:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: