کاخ دولما باغچه | کاخی که با ۳۵ تن طلا ساخته شده است!
نوشته شده توسط : badsa

کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه که در منطقه بشیکتاش استانبول و در ساحل تنگه بسفر واقع شده است، به عنوان مرکز اصلی اداری امپراتوری عثمانی از سال ۱۸۵۶ تا ۱۸۸۷ و ۱۹۰۹ تا ۱۹۲۲ بوده است.

هزینه های سنگین ساخت کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه به دستور سلطان عبدالمجید، سی و یکمین پادشاه عثمانی در سال های ۱۸۴۳-۱۸۵۶ ساخته شد.قبلا سلطان و خانواده اش در کاخ توپکاپی اقامت داشتند اما بنا به دلایلی سلطان تصمیم گرفت تا یک قصر دیگر با معماری جدید بسازد.حقی سعید آقا مسئول ساخت و ساز کاخ دولما باغچه بود، در حالی که این پروژه توسط معماران Garabet Balyan، فرزندانش Nigoğayos Balyan و Evanis Kalfa طراحی شده بود.هزینه ساخت و ساز این قصر چیزی حدود ۵ میلیون لیر طلای عثمانی بوده است یا به عبارت دیگر برای ساخت این قصر مجلل ۳۵ تن طلا استفاده شده است چیزی که در سال ۲۰۱۳ معادل ۱٫۵ میلیارد دلار برآورد شده بود.تصویر ی از ساختمان کاخ دولما باغچی استانبولتصویر ی از ساختمان کاخ دولما باغچی استانبول

این مبلغ به حدود یک چهارم درآمد مالیاتی سالانه مربوط می شد و توسط وام های خارجی تامین مالی شد. هزینه های عظیم، بار عظیمی را برای پول نقد دولت به همراه داشت و موجب بدتر شدن وضع مالی امپراتوری عثمانی شد که در اواخر سال ۱۸۷۵، در سال ۱۸۸۱ لقب مرد بیمار اروپا را به خود گرفت.

آخرین ساکنان کاخ دولما باغچه

آخرین پادشاهی که در اینجا زندگی می کرد، خلیفه عبدالمسکی افندی بود. یک قانون که در تاریخ ۳ مارس ۱۹۲۴ به اجرا درآمد، مالکیت کاخ را به میراث ملی جمهوری ترکیه انتقال داد.مصطفی کمال آتاتورک ، بنیانگذار و نخستین رئیس جمهور ترکیه، در طول تابستان از کاخ به عنوان محل اقامت ریاست جمهوری استفاده کرد و برخی از مهمترین آثار خود را در اینجا به تصویب رساند. آتاتورک آخرین روزهای درمان پزشکی خود را در این کاخ سپری کرد، جایی که در ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ درگذشت.

تصویری از داخل کاخ دولما باغچیتصویری از داخل کاخ دولما باغچی

 

امروز، کاخ توسط اداره کاخ های ملی ترکیه اداره می شود.و تنها راه بازدید از آن با تور است که شا میتواند از راهنمای تور استانبول بخواهید شما را راهنمایی کند.

معماری کاخ دولما باغچه

قصر دولما باغچه در اصل یک خلیج در بسفر بود که برای تأیید ناوگان عثمانی استفاده میشد. این منطقه در قرن ۱۸ به تدریج احیا شد و به یک باغ امپراتوری تبدیل شد و توسط سلطان عثمانی بسیار قدردانی شد. در طول قرون ۱۸ و ۱۹ ، کاخ های تابستانی کوچک و سالن های چوبی ساخته شد و در نهایت یک مجتمع کاخ به نام کاخ آبشار بشیکتاش تشکیل شد.

تصویری از پشت کاخ دولما باغچیتصویری از پشت کاخ دولما باغچی

مساحت ۱۱۰،۰۰۰ متر مربع در سمت شرق محدود شده است، در حالی که یک دره شیب دار آن را در سمت غرب قرار می دهد، به طوری که پس از ساخت ۴۵۰۰ متر مربع بلوک جدید یک باغ زیبا را در کاخ دولما باغچه ایجاد کرده است.از سوی دیگر، از نظر کارکردی، کاخ عناصر زندگی سنت عثمانی و همچنین ویژگی های خانه های سنتی ترکیه را حفظ می کند. این ساختار به طور جدی در یک جبهه جنوبی (مابین هیمیائین یا سلاملیک، محله ای که برای مردان محفوظ است) که شامل اتاق نمایندگی عمومی است، و قسمت شمال (حرمسرا) منطقه سلطان و خانواده اش.

تصویری از داخل کاخ دولما باغچه استانبول تصویری از داخل کاخ دولما باغچه استانبول

 

دو ناحیه کاربردی توسط تالار بزرگ مراسم (Muayede Salonu) با مساحت ۲۰۰۰ متر مربع (۲۲۰۰۰ فوت مربع) و یک گنبد بالای ۳۶ متر (۱۱۸ فوت) جدا شده است. از آنجا که حرمسرا باید به طور کامل از جهان خارج جدا شود، ورودی اصلی بازدیدکنندگان در سمت جنوبی باریک قرار دارد.در آنجا اتاق هایی برای پذیرایی بازدید کنندگان و دیپلمات های خارجی ساخته شده اند. منطقه حرم شامل هشت آپارتمان متصل شده برای همسران سلطان، برای علاقه مندان و شاهزاده ها، و برای والده سلطان که هر کدام مجهز به امکانات بوده است.

دولما باغچه بزرگترین کاخ در ترکیه است. این کاخ دارای مساحت ۴۵۰۰۰ متر مربع (۱۱٫۱ هکتار) است و شامل ۲۸۵ اتاق، ۴۶ سالن، ۶ حمام (حمام) و ۶۸ توالت می باشد.این طراحی شامل عناصر الهام بخش از سبک های باروک، روکو و نئوکلاسیک است، که با معماری عثمانی سنتی ترکیب شده است تا یک سبک جدید ایجاد کند.طرح و دکوراسیون کاخ منعکس کننده تأثیرات روزافزون سبک ها و استانداردهای اروپایی در مورد فرهنگ و هنر عثمانی در دوران تانزیمات است.

تجهیزات و دکوراسیون کاخ دولما باغچه 

در حالی که در کاخ توپکاپی نمونه های عالی از کاشی های Iznik و عثمانی است، کاخ دولما باغچه به طور گسترده ای با طلا و کریستال تزئین شده است. برای تزئین سقف، چهارده تن طلا استفاده شد. بزرگترین لوستر کریستال در جهان در سالن نمایندگی قرار دارد.ظاهرا این لوستر به عنوان یک هدیه از ملکه ویکتوریا بوده است، اما معلوم شد که در سال ۲۰۰۶ مبلغ آن به طور کامل پرداخت شده است. این لوستر ۷۵۰ لامپ و ۴٫۵ تن وزن دارد. دولما باغچه دارای بزرگترین مجموعه از لوسترهای کریستال بوهمیا و باکاتر در جهان است. پله معروف کریستال دارای شانه دو نفره است و از کریستال باکات، برنج و چوب ماهون ساخته شده است.

تصویری از داخل قصر دولما باغجه استانبولتصویری از داخل قصر دولما باغجه استانبول

 

سنگ های گران قیمت مانند سنگ مرمر مرمره (Proconnesian)، سنگ مرمر مصری (کلسیت، همچنین به عنوان سنگ مرمر انیکس) و پورفیری از Pergamon برای تزئین استفاده شده است.کاخ شامل تعداد زیادی از فرش های قصر Hereke که توسط کارخانه Imperial Hereke شاخته شده است،میباشد. همچنین فرش ۱۵۰ ساله ای که تزار نیکلاس اول به سلطان هدیه داده است در این کاخ به چشم میخورد.

تصویری از حمام های کاخ دولما باغچی تصویری از حمام های کاخ دولما باغچی

 

مجموعه ای از ۲۰۲ نقاشی در کاخ نمایش داده می شود. برجسته ترین مجموعه ۲۳ نقاشی ایوان آویوازوفسکی است که او در طول اقامت خود در استانبول کشیده است.این مجموعه همچنین شامل نقاشی های گوستاو بوولانگر، ژان لئون ژرم، یوژن فورتمنین، استانیسلاو چلوبوفسکی، فلیکس زییم، کارل جوزف کوئست، فاستو زونارو، تئو ون ریزلبرگ و الکساندر ساندرو سوبودا است. نقاشی نقاش های ترک مانند Osman Hamdi Bey، Halil Pasha و Osman Nuri Pasha در این موزه هنر نیز وجود دارد.

از همان آغاز، تجهیزات قصر با بالاترین استانداردهای فنی اجرا شد. چراغ های روشنایی و کمد های آب از انگلیس وارد شده بود، در حالی که کاخ های قاره اروپا در آن زمان هنوز این ویژگی ها را نداشتند. بعدها، برق، یک سیستم گرمایش مرکزی و یک آسانسور نصب شد.

اتاق های کاخ دولما باغچه استانبول

تالار مدال ( ورودی اصلی )

بازدید از کاخ دولما باغچه از تالار مدال آغاز می شود. اتاق هایی که از مدال به سمت دریا و سرزمین می روند. اتاق های رو به دریا توسط مقامات برجسته عثمانی، وزیر بزرگ و وزیر امور خارجه دیگر مورد استفاده قرار می گرفتند، در حالی که اتاق های رو به جلوی این سرزمین توسط مدیران مختلف کاخ و دولت، مانند مارشال کاخ،اعضای مجلس نمایندگان (مکلیس میبان) و مجلس سنا (مکلیس ایان) مورد استفاده قرار میگرفتند.

اولا مهمان ها در این تالار صبر خواهند کرد و سپس توسط مسئول کاخ در زمان مناسب به داخل آن هدایت خواهند شد. در ورود به مدال، میزهای بول در هر دو طرف اتاق را می بینند که طلسم سلیمان سلطان عبدالمجید را در بالای آن قرار می دهند.

لوستر انگلیسی حلق آویز در وسط این اتاق شصت سلاح دارد. پارچه های Hereke به عنوان اثاثه یا لوازم داخلی برای مبلمان و به عنوان پارچه های تزئینی در سایه سلطنتی قرمز استفاده می شود.

اتاق دبیرخانه کاخ دولما باغچه

اتاق دوم بعد از مدال به سمت راست، سالن کارکنان تالاراست. بزرگترین نقاشی در مجموعه قصر، تصویری از اشکال شفاعت توسط استفانو اونسی، در دیوار چپ این سالن آویزان است. سوره در واقع به کاروان هایی اشاره میکند که در طول ماه رجب از استانبول به مکه سفر کرده بودند.
در دیوار به سمت راست یک نقاشی وجود دارد که توسط رودلف ارنست به تصویر کشیده شده است که نشان دهنده آتش سوزی در تئاتر شهرداری پاریس و نقاشی دیگری از یک دختر روستایی هلندی توسط دلندر است. این اتاق با مبلمان فرانسوی تزئین شده است و همچنین دارای گلدان چینی بسیار ارزشمند است.

تصویری از اتاق آتاتورکتصویری از اتاق آتاتورک

 

اتاق آتاتورک در کاخ دولما باغچه

مصطفی کمال آتاتورک آخرین روزهای زندگی خود را در کاخ سپری .او در ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸، در یک اتاق خواب واقع در منطقه حرمسرا سابق کاخ در ساعت ۹٫۰۵ صبح درگذشت. تمام ساعت ها در کاخ متوقف شد و پس از مرگ او به ۹:۰۵ رسید. ساعتهای خارج از اتاق او در حال حاضر به زمان واقعی ترکیه است، اما ساعت های اتاقی که او در آن فوت شد هنوز روی ۹٫۰۵ است.

درب های ورودی کاخ دولما باغچه
  • درب ورودی سلطان (saltanat kapisi)
  • دورازه خزانه داری (Hazine-i Hassa Kapısı)
  • دروازه بسفرتصویری از دروازه خزانه داری
ساختمان های مجاور کاخ دولما باغچه

تعدادی از ساختمان های مسکونی دیگر در نزدیکی کاخ وجود دارند از جمله :

  • کاخ شاهزاده (Veliaht Dairesi)
  • مسجد نجیب زاده (Musahiban Dairesi)
  • خوابگاه خدمتکاران (Agavat Dairesi، Bendegan Dairesi)
  • خوابگاه نگهبانان (Baltacilar Dairesi)
  • آشپزخانه های امپریالیستی (Matbah-i Amire)تصویری از برج ساعت در کنار کاخ دولما باغچه
  • اصطبل
  • یک حواریگری (Kusluk)
  • مهد کودک (Fidelik)
  • گلخانه (Sera)
  • کارگاه فرش Hereke
  • کارخانه شیشه ای
  • ریخته گری
  • داروخانه و غیره

مسجد سبک باروک در نزدیکی قصر و در سال ۱۸۵۳-۱۸۵۵ توسط Garabet Balyan ساخته شده است. این مسجد توسط والده سلطان ،ملکه بی مملم والمسلمین سلطان راه اندازی شد. از سال ۱۹۴۸ این ساختمان موزه دریایی را در اختیار داشت، اما موزه در سال ۱۹۶۰ پس از کودتای ۲۷ ماه می به محل دیگری منتقل شد. در سال ۱۹۶۷ مسجد برای عبادت برگزیده شد.

یک برج ساعت (Dolmabahçe Saat Kulesi) در مقابل دروازه خزانه داری بر روی یک مربع در کنار خط ساحلی بسفر در کنار مسجد ساخته شده است. برج توسط سلطان عبدالحمید دوم توسط Sarkis Balyan از سال ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۵ طراحی شده بود. ساعت آن توسط شرکت فرانسوی ژان پل گارنیر ساخته شد و توسط دادگاه یوهان مایر نصب شد.

ساعت بازدید از کار کاخ دولما باغچه

روزهای دوشنبه و پنجشنبه این مجموعه تعطیل است و در روزهای دیگر از ساعت ۹ صبح الی ۱۶ میتوانید به بازدید این کاخ مشهور بروید.

هزینه بازدید از کاخ دولما باغچه

هزینه بازدید به ازای هر نفر ۲۰ لیر می باشد.

آدرس کاخ دولما باغچه

استانبول – خیابان بشیکتاش





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: