میدان مردکا | میدانی تاریخی در قلب شهر کوالالامپور
نوشته شده توسط : badsa

میدان مردکا

میدان مردکا (MERDEKA) در شهر کوالالامپور ودر مقابل ساختمان سلطان عبدالصمد واقع شده است.این میدان قبلا با نام Selangor Club Padang یا "Padang" شناخته میشد.

تاریخچه میدان مردکا

این میدان اوایل و در زمان حضور بریتانیا،محل برافراشته شدن پرچم انگلیس بود.اما بعدها در ۳۱ آگوست ۱۹۵۷ و در ساعت ۱۲ شب پرچم مالایی بر فراز این میدان برافراشته شد و از آن پس میدان مردکا به محل برگزاری رژه سالیانه تبدیل شد. (NATIONAL DAY PARADE)تصویری از میدان مردکا مالزیتصویری از میدان مردکا مالزی

در اولین روزهای کوالالامپور، جوامع چینی و مالایی در امتداد ساحل شرقی رودخانه کلانگ مستقر شدند. در غرب رودخانه، زمینی که متعلق به Yap Ah Loy بود، برای کاشت سبزیجات استفاده می شد. در سال ۱۸۸۰، ایالت پایتخت سلانگور توسط کلانگ به کوالالامپور منتقل شد.

سپس ویلیام بلومفیلد داگلاس که یکی از تبعه بریتانیا بود تصمیم گرفت که ساختمانهای دولتی و محل کارکنان دولت را به غرب رودخانه انتقال دهد تا از شرایط غیر بهداشتی شهر و امکان قیام مردم محلی به دور باشد.

تصویری از میدان مردکا مالزی 

تصویری از ساختمان های اطراف میدان مردکا

ساختمان های دولتی در Bukit Aman ساخته شدند و محلی برای پلیس در خیابان Barrack تعبیه شد که در حال حاضر بخشی از Jalan Tangsi و Jalan Raja میباشد. پس از جابجایی زمین باتلاقی و ناهموار بلافاصله غرب رودخانه کلانگ تخلیه شد تا به عنوان زمین تمرین برای پلیس مورد استفاده قرار گیرد.
این زمین که توسط YAP ساخته شده بود،در سال ۱۸۸۲ توسط بریتانیا به ازای هر هکتار ۵۰ دلار خریداری شد و دقیقا این بخش از زمین با نام زمین رژه نام گذاری شد و به Padang تبدیل شد.

ده سال بعد در سال ۱۸۹۲، بازیگر ارشد بریتانیا ،ارنست بیچ که یک عاشق بازی و ورزش کرکت بود، شروع به صاف کردن زمین کرد تا بتواند به عنوان زمین کریکت و سایر ورزش ها استفاده شود.

در سال ۱۸۹۷، دفاتر دولتی از بوکیت امان به ساختمان سلطان عبدالصمد بیرون رفته و به پاندانگ منتقل شدند. این ساختمان یکی از برجسته ترین بناهای ساخته شده توسط بریتانیا است و در یک سبک معماری مدرن طراحی شده است. این ساختمان پس از چندین سال رها کردن خانه دبیرخانه ایالت سلانگور و بعدا دیوان عالی کشور را به عهده داشت. اکنون وزارت میراث، فرهنگ و هنر را در اختیار دارد.تصویری قدیمی از میدان مردکاتصویری قدیمی از میدان مردکا

 

همانطور که اشاره شد،Padang در جلوی ادارات دولتی قرار دارد و برای بسیاری از رویدادهای ملی و مدنی استفاده می شود. Padang یک بار به باشگاه Selangor اجاره داده شده بود که از آن برای ورزش های مختلف مانند کریکت و راگبی استفاده می شد. در سال ۱۹۸۷، Padang به اختیار تالار شهر درآمد .
Padang در اکتبر ۱۹۸۹ به نام Dataran Merdeka یا میدان مردکا نامگذاری شد.عبدالله احمد بداوی ،نخست وزیر مالزی در ۳۱ اوت ۲۰۰۷ فریاد زد "مردکا!" جایی که هزاران مالزیایی در آن جشن گرفتند.

ویژگی ها و ساختمان هاب میدان مردکا

پرچم ۹۵ متری، یکی از بلندترین پرچم ها در جهان، در انتهای جنوبی میدان قرار دارد. پلاک مسطح، سنگ مرمر سیاه و سفید نشان دهنده موقعیتی است که پرچم مالایا برای اولین بار مطرح شد. در نزدیکی پرچم در گوشه ای از چشمه Padang ، چشمه Cop واقع شده است که در سال ۱۸۹۷ به عنوان یادبود استیو هارپر، بازرس پلیس شاخته شده است.تصویری بالا از میدان مردکا مالزیتصویری بالا از میدان مردکا مالزی

 

پارکینگ، خرده فروشی و میدان پلازا پوترا که بعدها نام پلازا داتان مردکا نامگذاری شد، در زیر میدان مردکا ساخته شده است.در اطراف میدان مردکا ، بسیاری از ساختمان های تاریخی قرا گرفته اند درست در کنار ساختمان سلطان عبدالصمد که در حال حاضر دفتر وزارت اطلاعات، ارتباطات و فرهنگ مالزی است.در مقابل ساختمان سلطان سلانگور باشگاه واقع شده است که برای اولین بار در سال ۱۸۸۴ به عنوان محل ملاقات برای اعضای ارشد جامعه استعماری بریتانیا تاسیس شد.

تصویری زیبا از ساختمان های اطراف در شب 

تصویری زیبا از ساختمان های اطراف در شب

 

در جنول میدان مردکا ، موزه ملی تاریخ سابق است که از یک مجموعه گسترده ای از اقلام تاریخی استفاده تشکیل شده است که اخیرا به Muzium Negara منتقل شده است. در کنار آن، گالری شهر کوالالامپور واقع شده است که داستان کوالالامپور را از طریق مدلهای مینیاتوری و نمایش شهر به نمایش می گذارد.

در شمال میدان مردکا ، کلیسای جامع سنت ماریا واقع شده است که در حال حاضر اسقف اعظم غرب مالزی در آن قرار دارد.در فاصله ای نه چندان دور از میدان مردکا نیز ایستگاه اصلی راه آهن کوالالامپور واقع شده است.

فعالیت های میدان مردکا

میدان مردکا محل برگزاری مسابقات سالانه است. اینجا به عنوان مکانی برای تظاهرات سیاسی و همچنین رویدادهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. میدان مردکا خط شروع مسابقه شگفت انگیز آسیا ۱ بوده است.

دسترسی به میدان مردکا

با قدم زنی به سمت غرب ایستگاه مسجد جامک به این میدان خواهید رسید.

در میدان مردکا چه کنیم؟

مراسم سالانه مردم مالزی در میدان مردکا 

مراسم سالانه مردم مالزی در میدان مردکا

 

میدان مردکا یه مکان تاریخی است.شما میتوانید با بخشی از تاریخ مالزی در این میدان آشنا شوید.اگربه پیاده روی علاقه مند هستید،اینجا شب های فوق العاده زیبایی دارد که خاطرات به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

همچنین به دلیل معروف بودن و محبوبیت این میدان،سالانه گردشگران تعداد زیادی از مردم مالزی از این میدان بازدید میکنند که میتوان با فرهنگ مردم مالزی نیز آشنا شد .

امیدواریم که این مطلب در سفر به کشور مالزی و شهر کوالالامپور برای شما مفید واقع شود.

خواهشمندیم در صورتیکه قصد سفر به کشور مالزی را دارید،برای رزرو تور مالزی با ما در تماس باشید.





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: