امامزاده ابراهیم شیراز | زیارتگاه های شهر شیراز
نوشته شده توسط : badsa

امامزاده ابراهیم شیراز

ابراهیم بن موسی الکاظم، معروف به امامزاده ابراهیم دارای آرامگاهی است در محله لب آب شیراز که نزدیک گورستان دارالسلم واقع است. بنای اصلی امامزاده ابراهیم شیراز در زمان فتحعلی شاه قاجار به سال ۱۲۶۹(هـ.ق) در اثر زلزله تخریب شد که بوسیله میرزانعمیم لشکرنویس پسر زکی خان سردار بازسازی گردید.

بخشهای از معماری امامزاده ابراهیم شیراز

بنایی حرم شامل ، دو صحن و رواق است، در حیاط جنوبی، در سمت شرق و غرب، طاقنماهایی است که با نصب درب، آنها را به شکل اتاق یا آرامگاه خصوصی درآورده اند. حرم دارای چهارشاه نشین اصلی است که مرقد مطهر در شاه نشین جنوبی قرار گرفته است. دیوارهای داخلی حرم آئینه کاری شده که سقف بالای ضریح مزین به آیینه مقرنس است. از هنرهای قابل توجه کاشی هفت رنگ شرق حیاط شمالی می باشد که صحنه هایی از عاشورا و معاد را به تصویر کشیده است.نمایی از گنبد و حیاط امامزاده ابراهیم شیرازنمایی از گنبد و حیاط امام زاده ابراهیم

 

حرم امامزاده ابراهیم شیراز

حرم مطهر در وسط دو حیاط قرار گرفته و دارای چهار شاه نشین با مقرنس کاری های زیباست. سقف و دیوارهای حرم آینه کاری شده و گنبدی بلند دارد که بر ساقه داخلی آن با آینه کاری به خط ثلث آیاتی از قرآن نوشته شده است. ضریح مطهر از خاتم و نقره زینت بخش این آرامگاه است.

درب ورودی امام زاده ابراهیم شیراز

درب ورودی امام زاده ابراهیم

حیاط امامزاده ابراهیم شیراز

حیاط آرامگاه مستطیل شکل و با درختان کاج و نارنج تزیین یافته است و تالاری با دو ستون و چند حجره دارد. دیوار شمالی ساختمان حرم به سمت حیاط، حیاط هلالی بزرگی دارد که صحنه هایی زیبا از روز قیامت و عاشورا با کاشی هفت رنگ بر آن نقش بسته است. در سمت راست هلالی تصویر امام موسی بن جعفر (علیه السلام) در زنجیر و غل زندان مأمون با ظرفی از انگور سمی کشیده شده و در سمت چپ امام رضا (علیه السلام) را در کاخ هارون نشان می دهد که خوشه ای انگور سمی به حضرتش تعارف می کند.

دو گلدسته قدیمی با قامتی بلند و زیبا فضای ملکوتی حرم مطهر را زینت بخشیده اند. در فرعی ورودی بقعه از چوب ساخته شده است.سر در اصلی جنوبی بقعه به طرز زیبایی کاشی کاری گردیده و در قدیمی ورودی آن از چوب ساخته شده است.

شجره نامه امامزاده ابراهیم شیراز

کتاب تذکره دلگشا می نویسد: و از جمله بقاع، بقعه امام زاده ابراهیم است که حال، قریب به دروازه شاه داعی الی الله واقع است و جمعی آن حضرت را ولد صلب امام موسی کاظم می دانند و اما آنچه از قول ارباب رجاب مشخص می شود، آن است که ابراهیم بن موسی به امر زید بن علی به حکومت یمن در عهد مأمون عباسی مشغول بود ولیکن حقیر را به آن بزرگوار کمال اعتقاد است و ظن حقیر چنان است که جناب ایشان نیز از اولاد امام موسی کاظم علیه السلام است.ضریح امام زاده ابراهیمضریح امام زاده ابراهیم

 

پس ایشان با ۶ واسطه به امام موسی کاظم (علیه السلام) می رسند که عبارت اند از:
سید الاجل ابواسحاق ابراهیم بن حسین بن علی بن ابوالطالب محسن بن ابوالمحسن ابراهیم العسکری بن موسی ثانی ابی السبحه بن ابراهیم المرتضی بن امام موسی الکاظم(علیه السلام)

موقعیت مکانی امامزاده ابراهیم شیراز

مقبره امامزاده ابراهیم (علیه السلام) در بلوار سیبویه، نزدیک میدان شاهزاده قاسم، و در محله لب آب و نزدیک گورستان «دارالسلام» واقع شده است. دیدن این مکان در تور شیراز خالی از لطف نیست.

منبع : بادساگروپ





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: