معبد پراپاتوم چدی | با بزرگترین گنبد جهان آشنا شوید
نوشته شده توسط : badsa

معبد پراپاتوم چدی

معبد پراپاتوم چدی ، به معنی "گنبد اول"، نه تنها بزرگترین گنبد در جهان است، بلکه دارای یک ساخت و ساز باور نکردنی با یک داستان جذاب است. ۱۲۷ متر ارتفاع این بنا از پایه به نوک است، این ساختمان فوق العاده در جایی قرار گرفته است که بودیسم برای اولین بار در دو هزار سال پیش به تایلند معرفی شد.

پیشینه معبد پراپاتوم چدی

ساخت این بنا در کتاب مقدس بودایی به سال ۶۷۵ بر میگردد اما اخیرا باستان شناسان دریافته اند که این بنا مربوط به قرن چهارم است. در طول قرن یازدهم، بالای این معبد به سبک Khmer در ساخته شده است، سبک ساخت معبد پراپاتوم چدی شبیه به سبک معبد معروف شهر سمیاپاپ در کامبوج است.تصویری زیبا از معبد پراپاتوم چدی تایلندتصویری زیبا از معبد پرا پاتوم چدی تایلند

 

بعدها معبد به حال خود رها شد و جنگل آن را فرا گرفت و سپس در قرن نوزدهم پادشاه Mongkut از بقایای معبد بازدید کرد و در سال ۱۸۷۰ دستور ساخت یک چندی غول پیکر را داد که ساخت آن ۱۷ سال طول کشید.

فضای داخلی معبد پراپاتوم چدی

معبد پراپاتوم چدی با کاشی های سرامیکی قهوه ای براق پوشانده شده است و در وسط یک میدان مرکزی بسیار بزرگ قرار گرفته است که اغلب در دوره های مذهبی برای نمایشگاه ها و بازارها استفاده می شد. وقتی از درب شمالی وارد معبد میشوید با پله هایی روبرو خواهید شد که از جنس مرمر هستند و در بالای این پله ها یک بودای طلایی بسیار بزرگ واقع شده است.

تصویری از بودای معبد پرا پاتوم چدی 

تصویری از بودای معبد پرا پاتوم چدی

 

در پشت معبد، بودا بزرگ طلایی را که در یک اتاق بزرگ قرار دارد، را از دست ندهید.همچنین ممکن است با دو غار کوچک که در دیوار محوطه قرار دارند مواجه شوید که در داخل هر غار یک پله باریک منجر به اتاق های کوچک می شود.

مراسم های معبد پراپاتوم چدی

اگر خوش شانس باشید وفرصتی برای بازدید از چدی داشته باشید، شما شاهد مراسم مذهبی خواهید بود و فرصتی خواهید داشت تا غذاهای مخصوص محلی را در نمایشگاه بزرگ معبد در امتحان کنید. فقط باید بدانید که پارکینگ و ترافیک می تواند یک چالش باشد.

در ماه دوازدهم ، معمولا در ماه نوامبر، معبد پراپاتوم چدی میزبان اصلی نمایشگاه سالانه خود است. در این روز بسیار ویژه، هزاران نفر از ساکنان می آیند و به معبد احترام می گذارند و در اطراف پایگاه چدی راه می روند. فراموش نکنید که یک کمک کوچک به معبد کنید. این یک حرکت خوب از نظرمردم تایلند است که دوست دارند انجام شود و همیشه یک راه خوب برای ادای احترام است.تصویری از فستیوال های معبد پراپاتوم تایلندتصویری از فستیوال های معبد پراپاتوم تایلند

 

بهترین کمک مالی به معبد ،خرید یک زنگ برنزی از معبد است.زنگی که شما خریداری یکنید به بالای معبد آویزان خواهد شد و هر زمان از آن جا عبور کنید ،زنگ برنزی خود را که در معبد به یادگار گزاشتید خواهید دید.

داستان بلندترین گنبد جهان

در سال ۸۷۰، پیشگوی پادشاه فرایا کنگ راچابوری پیش بینی کرد که اگر اولین فرزند پادشاه پسر باشد، پسر او چنان قدرتمند خواهد شد که او در نهایت پدرش را می کشد.فزند پسر پادشاه به دنیا آمد و پادشاه دستور داد که کودک کشته شود.

از سوی دیگر، ملکه به طور مخفیانه از خدمتکار خواست تا پسر نوزاد تازه متولد شده را به یای هوم بفرستد که یک زن سالخورده در جنگل است.این پسر،بعدها با نام فرای پان ،پادشاه استان همسایه کانچانابوری پذیرفته شد. چند سال بعد، پادشاه فرایا کنگ راچابوری (پدر پسر)، موفق به پرداخت مالیات به پادشاه کانچانابوری نشد.تصویری از معبد پرا پاتوم چدیتصویری از معبد پرا پاتوم چدی

یک ارتش به راتچابوری تحت رهبری پسر پادشاه فریا کنگ فرستاده شد. فریا پان، البته، هیچ آگاهی از ریشه های واقعی او نداشت. همانطور که پیش بینی شده بود، اکنون او قدرتمند شده بود و پدر خود را کشته و شهر را در اختیار گرفت.

پس از مرگ او متوجه جرم وحشتناک خود شد و سعی کرد خود را با ساخت بلندترین چدی که تا به حال ساخته شده است،تبرئه کند.

ناخون پاتون شهری است که در ۵۰ کیلومتری غرب بانکوک واقع شده است. با وجود اهمیت تاریخی این شهر، اغلب توریست های تور تایلند و حتی مهاجران آن را نادیده می گیرند. این شهر سرشار از تاریخ و فرهنگ تایلندی است که کمتر کسی به آن توجه میکند.

امیدواریم که این مطلب در سفر به تایلند برای شما مفید واقع شود.





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: