موزه ژئوپارک قشم | بزرگترین ژئو پارک ایران
نوشته شده توسط : badsa

موزه ژئوپارک قشم

در هیاهوی آمد و شد مسافران به مجتمع های تجاری در مرکز شهر قشم، قدم های استواری نیز با گذر از شلوغی خیابان ها خود را به ساختمانی در زیر یکی از قدیمی ترین مجتمع های تجاری این شهر می رسانند تا ساعاتی از زمان سفر خود به این جزیره زیبا را به تماشای مجموعه ای از گونه های تاکسیدرمی شده انواع جانوران نادر زمین، هوا و دریا در موزه ژئوپارک قشم بنشینند.

کوچکترین و بزرگترین پستاندار جهان (حشره خوار کوتوله با حدود ۳ میلیمتر و نهنگ کوژپشت به طول ۱۵ متر) در کنار تندیسی از انسان های عصر پارینه سنگی و اندازه کوچک شده طولانی ترین غار نمکی جهان، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، سواحل شنی و ماسه ای آب های نیلوگون خلیج فارس را می توان در این مجموعه کم نظیر در قلب جزیره قشم مشاهده کرد.تصویری از درب ورودی موزه ژئوپارک قشمتصویری از درب ورودی ژئوپارک قشم

شاید از دیدن گونه های مختلف جانوری در این موزه به وجد بیائید و با شور و حالی وصف نشدنی از وجود بیش از ۳ هزار گونه انواع موجودات دریایی، هوایی و زمینی که به نحو استادانه تاکسیدمی شده اند و در یک مجموعه زیبا به نام موزه ژئوپارک قشم نگهداری می شوند بسیار خرسند شوید.

در موزه ژئو پارک قشم یک ماکت کوچک طراحی شده است که مربوط به طولانی ترین غار نمکی جهان است که در قاب یک غرفه در بخشی از موزه ژئوپارک ایجاد شده است و به عنوان یک اثر بسیار زیبا که به صورت استادانه اجرا شده به نمایش گذاشته شده است.تصویری از آثار موجود در ژئو پارک قشمتصویری از آثار موجود در ژئو پارک قشم

 

خوشبختانه اطلاعات درج شده روی هر یک از موجودات تاکسیدرمی شده موزه ژئوپارک قشم به راحتی پاسخی به سئوالات ذهن پرسشگران است اما با اینحال چند راهنما نیز بازدیدکنندگان تور قشم را با ارزش های این موزه آگاه می کنند.

در موزه ژئو پارک قشم با مجموعه ای از سنگ های فسیلی و سنگ های عتیقه برای نخستین بار توسط یکی از هموطنانمان در بخش مرکزی این مکان به نمایش گذاشته شده است که به زیبائی های موزه می افزاید.

قشم زیبایی های زیادی دارد اما موزه ژئو پارک به تنهایی یک دنیا زیبایی و حرف برای گفتن دارد و حیف است در سفر به قشم از مجموعه زیبای این موزه غافل شویم.

وارستگی گفت: به طور تصادفی متوجه این مجموعه شدم و از مسئولان موزه درخواست کردم که با کار تبلیغاتی در محیط بیرون موزه مردم را از وجود چنین مجموعه ای آگاه کنند.

تصویری از آثار موجود در ژئو پارک قشم 

تصویری از آثار موجود در ژئو پارک قشم

 

فضا سازی زیبای موزه و بخش بندی آن به حیات وحش، سنگ شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی به صورت بسیار ماهرانه انجام شده و شاید چنین مجموعه ای را در هیچ کجای ایران مشاهده نکرده باشید امیدواریم که دانش آموزان و حتی دانشجویان به ویژه دانشجویانی که ظرفیت های این موزه با رشته تحصیلی آنان ارتباط دارد از این مجموعه دیدن کنند.

شبیه سازی طولانی ترین غار نمکی جهان، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، ساحل ماسه ای و بام قشم با انسان های نخستین در قالب چهار غرفه جداگانه در موزه ژئوپارک قشم ایجاد شده است.این موزه بر اساس استانداردهای جهانی به صورت منحصر به فرد طراحی شده، به طوری که از یک فضای نمایشی صرفا به یک موزه با کارکرد آموزشی و پژوهشی تبدیل شده است.

فضا سازی جنگل دریایی حرا، دره ستاره ها، دره تندیس ها، تنگه چاهکوه، بستر مرجانی دریا و نمایی از جزایر هرمز، هنگام و لارک به عنوان طرح های توسعه ای این موزه در دست اقدام است.

انواع جانوران گونه های موجود موزه ژئو پارک قشم

تصویری از داخل ژئو پارک قشم 

تصویری از داخل ژئو پارک قشم

مسافران و گردشگران قشم دربازدید از موزه ژئوپاک می توانند یک هزار و ۵۰۰ قطعه آبزی، ۳۰۰ قطعه پرنده، ۹۰۰ قطعه بندپا و خزنده، ۴۰۰ قطعه حشره و ۹۰۰ قطعه حیوان خشکی زی را در یکجا مشاهده کرده که مهمترین آنها وجود حشره خوار کوتوله با حدود ۲ گرم وزن به عنوان کوچکترین و نهنگ کوژ پشت با ۴۵ تن وزن به عنوان بزرگترین نمونه های جانوری این مجموعه می باشند.

آدرس موزه ژئوپارک قشم

ایران - هرمزگان - قشم بلوار ولیعصر

منبع : پرتال گردشگرری جزیره قشم





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: