صومعه هاقپات ارمنستان | شاهکاری از معماری ارمنی و بیزانس
نوشته شده توسط : badsa

صومعه هاقپات ارمنستان

صومعه هاقپات ارمنستان که به هاقپاتاوانک نیز معروف است،یک اثر تاریخی مربوط به قرون وسطی در شهر هاقبات کشور ارمنستان واقع شده است.

احتمالا این صومعه توسط ملکه خسروانیوش، همسر پادشاه بگرادایی آسوت سوم،در سال ۹۷۶ تأسیس شد.همچنین صومعه ساناهین در مجاور صومعه هاقپات همان زمان ساخته شده است.

تصویری زیبا از ساختمان های صومعه هاقپات ارمنستانتصویری زیبا از ساختمان های صومعه هاقپات ارمنستان

 

محل ساخت صومعه هاقپات طوری انتخاب شد که در نزدیکی رود DEBED و در شمال ارمنستان واقع شده است طوریکه در ارتفاع باالا ساخته نشده است و در ارتفاع پائین ساخته شد.گویی هدف سازنده فروتنی بوده است.

تصویری از حکاکی ها روی سنگ در صومعه هاقپات 

تصویری از حکاکی ها روی سنگ در صومعه هاقپات

 

این صومعه در ارتفاع ۲۵۰۰ متری رودخانه واقع شده است و روستاهای اطراف آن را احاطه کرده اند.در حالی که اکثر صومعه های همتای آن در مناطق خشک واقع شده اند.

بخش های تشکیل دهنده صومعه هاقپات ارمنستان

بزرگترین کلیسا در صومعه هاقپات ارمنستان ،کلیسای جامع سر نیشان است که احتمالا در سال ۹۷۶ شروع به ساخت و در سال ۹۹۱ توسط شاه smat به پایان رسید.این کلیسا،نمونه ای از معماری ارمنستان در قرن دهم است.گنبد مرکزی این کلیسا بر روی چهار ستون قرار گرفته است و دیوارهای بیرونی با دهانه های مثلثی پوشانده شده اند.

همچننین یک سری نقاشی در این کلیسا وجود دارد.اهدا کننده آن، شاهزاده خوتولوخاگا بوده است.تصویری زیبا از داخل صومعه هاقپات ارمنستانتصویری زیبا از داخل صومعه هاقپات ارمنستان

چندین ساختار دیگر نیز در این صومعه وجود دارد. کلیسای کوچکی از سورب گریگور (سنت گریگوری) از سال ۱۰۰۵ وجود دارد. دو کلیسای جانبی به کلیسای اصلی اضافه شده است که کلیسای بزرگ در شروع قرن سیزدهم ساخته شده است.کلیسای کوچکتر که به Hamazasp House نیز معروف است درسال ۱۲۵۷ ساخته شده است.

در سال ۱۲۴۵، یک برج سه گوشه بلند و مجزا نیز در صومعه هاقپات ارمنستان ساخته شده است.همچنین تعدادی سنگ نوشته و هکاکی بر روی سنگ در صومعه هاقپات ارمنستان وجود دارد که میربوط به قرون ۱۱ تا ۱۳ است و نوشته های در آن قلمرو صومعه را نشان میدهد.

آسیب های ناشی از جنگ و زلزله

تصویری از داخل کلیساهای صومعه هاقپ 

تصویری از داخل کلیساهای صومعه هاقپات

صومعه چندین بار آسیب دیده است. در حدود سال ۱۱۳۰، یک زلزله بخش هایی از صومعه هقاپات را تخریب کرد و تا پنجاه سال بعد بازسازی نشد. همچنین حملات متعدد توسط نیروهای مسلح در قرون مختلف و یک زلزله بزرگ در سال ۱۹۸۸ رخ داده است. با این حال، بسیاری از این مجموعه هنوز دست نخورده و امروز بدون تغییرات قابل توجه است.

امروزه صومعه هاقپات تبدیل به محلی شده است که گردشگران زیادی را در تور ارمنستان به سمت خود میکشاند.

قرار گرفتن صومعه هقاپات در فهرست یونسکو

در سال۱۹۹۶، صومعه هاقپات، همراه با صومعه ساناهین، به عنوان "شاهکار معماری مذهبی و مرکز اصلی یادگیری در قرون وسطی" توصیف شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

این دو صومعه گل معماری مذهبی ارمنی را نشان می دهند که سبک منحصر به فرد آن از ترکیبی از عناصر معماری کلیسای بیزانس و معماری بومی قفقاز است.

امیدواریم که این مطلب در سفر به ارمنستان برای شما مفید واقع شده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: