مسجد اتیک والده | آخرین شاهکار معمار سینان
نوشته شده توسط : badsa

مسجد اتیک والده

بسیاری از آثار تاریخی در اطراف استانبول وجود دارد که از طریق زنان قدرتمند در طول تاریخ، عمدتا توسط دختران و همسران سلطان، حمایت می شود. یکی از آنها، مسجد اتیک والده است که در منطقه تاریخی Üsküdar واقع شده است و توسط معمار معروف عثمانی، معمار سینان ساخته شده است.

تصویری از حیاط مسجد اتیک والده استانبولتصویری از حیاط مسجد اتیک والده استانبول

با نگاهی به شاهکارهای تاریخی در سراسر شهر استانبول، می توانید جای پای باقی مانده از زنان قدرتمند تاریخ را ببینید. Üsküdar به طور خاص تشکیل شده از ساختمان های برجسته ای نظیر مسجد میرحیم سلطان (İskele Camii)، مسجد امت الله ربیعه گولنش سلطان (Yeni Valide Camii) مسجد نوربانو سلطان (Atik Valide Camii) ، مسجد جامع مهپیکر سلطان (ینیلی کامی) و همچنین گلیفم هاتون مسجد میباشد که توسط بانوان حرم سلاطین عثمانی ساخته شده است.

تصویر بالا از مسجد اتیک والده استانبولتصویر بالا از مسجد اتیک والده استانبول

سلطان های عثمانی ثروت شخصی خود صرف ساخت با شکوه مساجد، بیمارستان ها، آشپزخانه های عمومی، مدارس، آبراهه ها، پل ها، یتیم خانه ها، حمام ها ، صندوق های مالیاتی محله ای و صندوق های تسلیحاتی در سراسر امپراتوری میکردند. به ویژه والده سلطان (مادر سلطان)، Kadinnefendi (همسر سلطان) و یا دختران سلطان با قرار دادن بخشی از ثروت خود اینکار را میکردند و با یکدیگر به رقابت میپرداختند.

نوربانو ولید سلطان که بود؟

نوربانو ولید سلطان احتمالا یکی از مهمترین افراد خیر در امپراطوری بود که به عنوان رهبر تاریخ عثمانی درآمد و یکی از قدرتمندترین زنان در تاریخ عثمانی بود. او همسر سلطان سلیم دوم بود و والدین سلطان به عنوان مادر سلطان مراد سوم تبدیل شد. او اولین والد سلطان بود که از بردگی به والد سلطان رسید. نظریه های مختلف در مورد منبع آن وجود دارد .تصویری از پشت مسجد اتیک والده استانبول

او حدود ۱۲ سال داشت که توسط نیروی دریایی عثمانی دستگیر شد و به عنوان یک برده به قصر توپکاپی منتقل شد . در حرم بزرگ شد و به اسلام روی آورد.هنگامی که وی والد سلطان شد، دستور داد که معمار سینان مسجد اتیک والید را در ولسوالی Üsküdar در استانبول بنا کند.

داستان مسجد اتیک والده

یک داستان در مورد این مسجد اتیک والید مثل همه مساجد وجود دارد که مردم گفته اند: نوربانو سلطان به خوبی شناخته شده است و به عنوان یک مومن و متعهد معروف بوده است.او در مورد اصراف بسیار حساس بود. صفییه سلطان، دخترش، این رفتار را بسیار عجیب و غریب یافت و آن را نادرست توصیف کرد.

تصویری از نیمکت های داخل مسجد اتیک والده استانبول

صفیه سلطان از مادرش انتقاد کرد و از عادتش به شوهرش سلطان مراد سوم شکایت کرد. یک روز در حالی که آنها با هم شام خوردند، نوربانو سلطان خرده های نان را به طور معمول جمع آوری کرد و زمانی که او قصد داشت آنها را بخورد، سلطان مراد سوم، پسرش، از آنچه که در کف دستش نگه داشته بود پرسید.نوربانو سلطان سکوت کرد و سلطان مراد سوم این سوال را تندتر تکرار کرد.

در نهایت زمانی که مادرش کف دست خود را باز کرد و خرده های نان را نشان داد، باورش سخت بود اما همه این خرده نان ها به مروارید درخشان تبدیل شده بود.

تصویری از داخل مسجد اتیک والده استانبولتصویری از داخل مسجد اتیک والده استانبول

سلطان مراد سوم در آن لحظه به وجد آمد و از مادرش عذرخواهی کرد. نوربانو سلطان از سلطان مراد خواست تا مسجدی برای او بنا کند،سپس روسری خود را برداشته و در باد رها کرد،سپس باد روسری را به منطقه Üsküdar برد و همانجا سلطان مراد سوم به خواسته مادرش به معمار سینان دستور ساخت مسجد اتیک والده را داد.

مسجد اتیک والده یکی از بزرگترین مساجد از نظر اندازه آن در استانبول محسوب می شود. این ساخت و ساز در سال ۱۵۷۷ تحت حمایت نوربانو ولید سلطان و در زمانی که معمار سینان یک پیرمرد بود آغاز شد و در سال ۱۵۸۳ به پایان رسید.

در حالی که این مجموعه از قرن ۱۸ میلادی به نام Valide Camii نامگذاری شد، اما بعدها به نام مسجد ایتک والده تغیرر ام داده شد که به معنی مادر قدیم است .

معماری مسجد اتیک والده

این مجموعه متشکل از یک مسجد در مرکز و یک مدرسه به موازات مسجد با همان حیاط، یک انبار در سمت چپ مسجد در همان خیابان، یک مدرسه ابتدایی، یک آشپزخانه سوپ، کاروانسری، چاپخانه، یک مدرسه برای قرآن، یک حمام ترکی و یک دروس شفا که به عنوان یک بیمارستان کامل طراحی شده بود است. درمان و نیاز بیماران از طریق املاک نوربانو سلطان تامین میشد.

تصویری از داخل مسجد اتیک والده استانبولتصویری از داخل مسجد اتیک والده استانبول

پیشنهاد میکنیم که در فصل تابستان و در تور استانبول از مسجد اتیک والده سلطان بازدید کنید. برو روی نیمکت ها در نزدیک مسجد بنشینید و یک چای میل کنید از بوی فراگیر درختان و لمس شیرین نسیم بر روی صورتتان لذت ببرید. هنگامی که شما در اطراف این مجتمع راه می روید تاریخ استانبول را احساس می کنید، و از تماشای آخرین شاهکار معمار سینان معروف لحظات خاطره انگیز را برای خود ثبت کنید.

امیدواریم که این مطلب در سفر به شهر تاریخی استانبول برای شما مفید واقع شود.

برگرفته از :dailysabah

 





:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: