قلعه نادری | اولین و تنها قلعه ساخت ایرانیان در خلیج فارس
نوشته شده توسط : badsa

قلعه نادری

قلعه نادری یا قلعه لافت یکی از آثار تاریخی روستای لافت واقع در بخش مرکزی شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.این قلعه در انتهای تپه‌ای در جنوب روستای لافت قرار دارد و اهالی محل به آن قلعهٔ نادری می‌گویند.تصویری از یک توپ جنگی در جلوی قلعه نادری قشمتصویری از یک توپ جنگی در جلوی قلعه نادری قشم

علت ساخت قلعه نادری

قلعه نادری تنها قلعه ایرانی در جزایر خلیج فارس است که به دست ایرانیان ساخته شده‌است. این قلعه در حدود ۲۵۰ سال قبل به دستور لطیف‌خان امیرالبحر نادرشاه برای صیانت از تنگه خوران که راه اتصال بین بندرکنگ و بندر لنگه و بندرعباس بود در بندر لافت ساخته شد که به قلعه نادری مشهور است.
این سازه دفاعی متعلق به دوره صفوی و افشاریه بر فراز تپه ای سنگی در بندر تاریخی لافت بنا شده است .

معماری قلعه نادری

این قلعه، نقشه مربع شکل دارد و آثار چهار برج در آن دیده می‌شود. در ورودی قلعه رو به جنوب باز می‌شده‌است.قلعه نادری و دیوارهای بلند آن لافت را همچون نگینی دربرگرفته بودند. در طرف شمال شرق نیز خندق بزرگی حفر شده بود. همچنین قلعه دارای دروازه‌های بزرگی بود که رو به جنوب باز می‌شد و دیوارهای قلعه دارای پنج برج مربع شکل بوده و خود دیوارها دارای سوراخهای برای استفاده توپ بودند.تصویری از ورودی های قلعه نادریتصویری از ورودی های قلعه نادری

دروازه‌های قلعه در زمان حکومت امامان مسقط بر جزیره و پس از اخراج آنها توسط سلسله زندیان به مسقط پایتخت کنونی کشور عمان منتقل گردید.توپ‌های باقی‌مانده در درون قلعه در زمان سلطنت رضاخان از لافت به بندر کنگ منتقل شد و تنها توپ باقی مانده از آن زمان نیز در زمان ساخت بلوار ساحلی در زیر آن مدفون شد.

از پنج برج قلعه تنها ۳ برج سالم مانده‌است و از دیوارهای بلندی که دورادور لافت وجود داشته تنها قسمت کوچکی از آن باقی است که بین دو برج سالم در بلندای تپه موسوم به کوه شهر واقع می‌باشد.
قلعه و برج و دیوارها از ساروج و گچ ساخته شده‌اند و در قدیم صنعت ساروج سازی در خود لافت وجود داشته و گچ نیز از معادن گچ خمیر تأمین می‌شد.

تصویری از قلعه نادریتصویری از قلعه نادری

در خود دژ اصلی یک حلقه چاه هم وجود دارد یک خروجی اضطراری هم وجود داشته که به علت خاک ریزی که در گذشته انجام شده زیر خاک و خرابه‌ها مدفون شده ‌است.

در اوایل انقلاب با خراب کردن دیوارها قلعه و اسکان چند ژنراتور برق لطمه شدیدی به این آثار باستانی وارد گردید. عوامل طبیعی نیز در فرسایش این اثر تأثیر زیادی داشته‌ است.

ساماندهی قلعه نادری

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ، رئیس اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم گفت:در این طرح آوار برداری و حذف سازه های اضافی ازجمله پایه های بتونی، موتور برق و تیر برق انجام شده است .

تصویری از توپ های باقی مانده از قلعه نادری

ساخت پلکان جنوبی قلعه و ساخت و نصب دَر چوبی قلعه و نورپردازی متناسب با بافت تاریخی آن از دیگر بخشهای اجرا شده طرح ساماندهی قلعه تاریخی نادری است.عبدالرضا دشتی زاده اعام کرد برای ساماندهی این قلعه حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه شده است .

قلعه نادری با برج و بارو از مصالح سنگ و ساروج ساخته شده است .این اثر تاریخی با شماره ۶۴۹۷ در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.رئیس اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم گفت: ۶۰ درصد گردشگران تور قشم از بندرلافت وآثار تاریخی آن دیدن می کنند .

 

تصویری از دیواره های قلعه نادریتصویری از دیواره های قلعه نادری

دشتی زاده گفت: تمامی قلعه ها و سازه های دفاعی قشم نشان دهنده حضور ایرانیان در کنترل آبراهه هرمز و منطقه راهبردی خلیج فارس است .

معاونت فرهنگی سازمان میراث فرهنگی– صنایع دستی وگردشگری هرمزگان گفت: طرح مطالعه مرمت قلعه تاریخی نادری به پایان رسیده است ومرمت آن نیز سال آینده آغاز می شود.

نوروزی افزود ۵۰ درصد از قلعه تاریخی نادری آسیب دیده است .

منبع : ویکی پدیا و باشگاه خبرنگاران جوان





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: