شهر واردزیا گرجستان | چطور به شهر واردزیا گرجستان برویم؟
نوشته شده توسط : badsa

شهر واردزیا گرجستان

سالن‌های زیرزمینی بزرگ در بدنه کوه، ساختمان‌های ساخته‌شده از سنگ که به نظر می‌رسد از دل سنگ‌های بزرگ رشد کرده‌اند و جلوه چربش قدرت انسان به محکم بودن سنگ طوری است که آدمی فکر می‌کند، شهر واردزیا گرجستان از دل کوه رشد کرده است و با قدرت پروردگار ساخته‌شده است. با ما همراه باشید تا یکی از شهرهای عجیب دنیا را به شما معرفی کنیم.تصویری از شهر واردزیا گرجستانتصویری از شهر واردزیا گرجستان

شهر سنگی واردزیا یکی از شهرهای منحصربه‌فرد باستانی در دنیا است که بر روی دامنه یک کوه سنگی به نام آخالتسیخه ساخته‌شده است. این کوه سنگی در قسمت جنوبی شهر تفلیس واقع شده است و هرساله گردشگران بسیاری در تور گرجستان به دیدن این سازه عظیم می‌روند.

دلیل ساخت شهر واردزیا گرجستان

همان‌طور که مردم در شرایط ناامیدی به مناطق پرت پناه می‌برند و اقدام به کارهای افسانه‌ای می‌کنند، شهر واردزیا گرجستان نیز یکی از این شهرهای افسانه‌ای است که در اواخر دهه ۱۱۰۰، با دستور ملکه تامار ساخته‌شده است. در این زمان که کشور گرجستان مورد آماج حمله مغولان قرار گرفت، ملکه تامار دستور ساخت این شهر زیرزمینی را صادر کرد و از آن به‌عنوان پناهگاه مردم گرجستان استفاده کرد.تصویری زیبا از شهر واردزیا گرجستانتصویری زیبا از شهر واردزیا گرجستان

باستان‌شناسان زمان ساخت شهر واردزیا گرجستان را سال ۱۱۸۵ می‌دانند و معتقدند که در طول تاریخ بخش‌هایی از آن تخریب شده است. اگرچه مقامات دولتی گرجستان تلاش زیادی به خرج داده‌اند که این شهر منحصربه‌فرد تخریب نشود، اما بخش‌هایی از آن در اثر گذر زمان فرو ریخته است.

ساختار شهر واردزیا گرجستان

تصویری از آثار هنری در شهر واردزیا گرجستان 

تصویری از آثار هنری در شهر واردزیا گرجستان

هنگامی‌که شهر سنگی واردزیا تکمیل شد، ۱۳ طبقه مرتبط به هم، ۶۰۰۰ واحد مسکونی به حالت آپارتمان، یک کلیسای بزرگ با برج بیرونی در آن تعبیه شده بود که نشان از تمدن این مردمان دارد. همچنین برای این شهر زیبا و مستحکم تنها یک ورودی در نظر گرفته شده بود، که یک تونل مخفی در نزدیکی رودخانه مکتاری بوده است.

شیب بیرونی دامنه کوه، به همراه زمین‌های حاصلخیز و مناسب برای کشت باعث شده است که یک سیستم آبیاری پیچیده برای آن در نظر گرفته شود. همچنین چندین سد دفاعی طبیعی و انسانی در اطراف شهر ساخته‌شده است که داستان ساخته‌شدن شهر به کمک کوتوله‌های افسانه‌ای را رد می‌کند.

اگرچه شهر واردزیا استحکام بالایی داشته است و مردم گرجستان را از شر مغولان حفظ کرده است، اما قصه مادر طبیعت فارغ از این مسائل است و تنها پس از گذشت یک قرن از ساخت آن و در سال ۱۲۸۳، یک زلزله ویرانگر، باعث شد که جابجایی زیادی در این شهر روی دهد و در حال حاضر بیش از دوسوم از ساختمان‌های آن نابود شده است.تصویری از داخل شهر واردزیا گرجستانتصویری از داخل شهر واردزیا گرجستان

چطور به شهر واردزیا گرجستان برویم؟

اگر قصد سفر به شهر سنگی واردزیا را دارید، ابتدا خود را به شهر تفلیس و از آنجا به شهر کوچک آسپیندزا برسانید. ادامه مسیر تا شهر واردزیا را می‌توانید با اتوبوس‌های شهری یا تاکسی طی کنید.

منبع: atlasobscura





:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: