با ساختمان اپرای ارمنستان آشنا شوید
نوشته شده توسط : badsa

ساختمان اپرا ایروان

ساختمان اپرا ایروان یکی از دیدنی های کشور ارمنستان میباشد که گردشگران میتوانند در کنار دیگر جاذبه های گردشگری ارمنستان نظیر باغ وحش ایروان،گالری ملی ارمنستان،مراکز خرید ارمنستان،پارک عشاق،میدان جمهوری ایروان،پارک آبی ارمنستان و... از آن بازدید کنند.


تاریخچه ای مختصر از ساختمان اپرا ایروان

ساختمان اپرا ایروان که توسط معمار برجسته، الکساندر تامانیان، طراحی شده به راستی بهترین و واقعی‌ترین مثال از معماری شوروی است.

نمای ساختمان اپرا ایروان در شب

جالب توجه است که تامانیان دو تالار را در یک ساختمان و با سقف مشترک ساخته است و هر دو سالن از لحاظ اکوستیک عالی هستند. خانه‌ی اپرا  که با نام آرام خاچاتوریان اولین اپرانویس ارمنی ثبت شده است، در سال ۱۹۳۳ افتتاح شد و درست سه سال پس از آن تامانیان در یک نمایشگاه بین‌المللی در پاریس جایزه اول را دریافت کرد.

ساختمان اپرا ایروان

Tigran Chuhajyan و Armenian Verdi

در سال ۱۸۶۸ آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ارمنستان به نام Tigran Chuhajyan اولین اپرای بین‌المللی ارمنستان را در قرن چهارم و زمانی که کشورش در حال مبارزه برای بدست آورن استقلالش بود، با نام "The Arshak II " ساخت و دقیقا به دلیل همین اپرا بود که لقب "Armenian Verdi " را به او دادند.

او اولین آهنگساز ارمنی بود که اپرای کوچک و درام موزیکال را تولید کرد. Tigran Chuhajyan سهم بسزایی در به وجود آمدن خانه‌ی اپرا داشت که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. مسلما پیش از او نیز آهنگسازان ارمنی زیادی وجود داشتند که با نمونه‌های مختلف سالن‌های تئاتر موزیکال سر و کار داشتند اما کمبود یک خانه‌ی اپرای واقعی که بتوانند تمامی ایده‌هایشان را در آن پیاده کنند، کاملا احساس می‌شد و همیشه رویای داشتن آن را در ذهنشان داشتند تا بالاخره در سال ۱۹۳۳ این رویا به حقیقت پیوست.

ساخت خانه‌ی اپرا ایروان

شروع ساخت خانه‌ی اپرا به ۲۸ نوامبر ۱۹۳۰ و دهمین سالگرد جمهوری ارمنستان شوروی برمی‌گردد و ساختمانش در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۳ افتتاح شد. کمی پس از آن نیز یک گروه باله تشکیل شد.

این سالن که توسط معمار برجسته تامانیان طراحی شد، از دو سالن با نام‌های سالن کنسرت آرام خاچاتوریان و سالن اپرا و باله ملی تئاتر ارمنستان با یک سقف واحد و دو استیج متفاوت تشکیل شده است. هردو سالن شبیه به آمفی‌تئاترها طراحی شده‌اند و اکوستیک هستند در سفر به ارمنستان از مجری تور ارمنستان بخواهید تا شما را با این مجموعه آشنا کند.

خانه اپرا ارمنستان

البته سالن کنسرت آرام خاچاتوریان (Aram Khachaturian ) توسط پسر تامانیان، جورج ساخته شده است. جورج پس از مرگ پدرش کار او را تکمیل کرد. این سالن گنجایش ۱۴۰۰۰ نفر را دارد، در حالی که سالن باله و اپرا بالغ بر ۱۲۶۰ نفر را در خود جای می‌دهد.

در سال ۱۹۴۰ فاز دوم ساخت طرح تامانیان و زیر نظر پسرش جورج کامل شد و سرانجام پس از تلاش‌های فراوان برای این پروژه، ساختمان در سال ۱۹۵۳ تکمیل شد.

اولین اجرای رقص باله در خانه‌ی اپرا ارمنستان

اولین اجرای باله در خانه‌ی اپرا،  دریاچه سوان (Swan Lakes) بود که در ژانویه ۱۹۳۵ اجرا شد. در همین راستا، اولین باله ارمنی به نام شادی( Happiness ) توسط  آرام خاچاتوریان (Aram Khachaturian) ساخته شد. اولین اجرا نیز در سال ۱۹۳۹ بود. پس از آن، این اهنگساز  تحت تاثیر این باله، باله ارمنی به نام Gayane را ساخت که برگ درخشانی در تاریخ باله ارمنستان است و امروزه در سراسر جهان اجرا می شود.

سالن خاچاتوریان (Khachaturian) و اکستر فلارمونیک ارمنستان :

در حال حاضر، سالن خاچاتوریان ( Khachaturian) خانه‌ی اکستر فلارمونیک ارمنستان است که در حدود ۸۰ سال پیش شکل گرفته است. نکته‌ی جالب توجه این اکستر این است که تمامی اعضای آن در ارمنستان متولد شده‌اند.

خانه اپرا ارمنستان 1

این گروه اکستر در گذشته توسط Valery Gergiev رهبری می‌شد، هنرمندان مشهوری چون دیمتری شووستاکوویچ ( Dmitry Shostakovich) و آرام خاچاتوریان نیز در آن می‌نواختند. در بین سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ رهبری این اکستر بزرگ بر عهده‌ی لوریس چکناواریان (Loris Tjeknavorian) بود. او اولین هنرمند خارجی بود که در اتحاد شوروی سابق یک شغل تمام‌وقت داشت و درحال حاضر رهبری این اکستر به عهده‌ی Eduard Topchjan  است.

مجسمه‌های اطراف خانه اپرا

در اطراف این سالن یک محوطه‌ی بزرگ وجود دارد که مجسمه‌هایی برای گرامیداشت آهنگسازان بزرگی چون خاچاتوریان و اسپندیریان (درجلوی سالن تئاتر و سمت راست) و شاعر بزرگ هوهانس تومانیان (در جلوی سالن تئاتر و سمت چپ) در آن قرار دارد.واقعا دیدن این مجموعه بی نظیرر در تور ارمنستان خالی از لطف نیست.

مجسمه های اطراف ساختمان اپرا ارمنستان

البته با فاصله کمی از خانه اپرا یادبودی از یک آهنگسازبرجسته‌ی دیگر به نام  آرنو باباجانیان (Arno Babajanian) را نیز خواهید یافت.

 





:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: