صومعه ساناهین
نوشته شده توسط : badsa

صومعه ساناهین

در میان دشتی سرسبز و درختانی سر به فلک کشیده چندین گنبد کوچک و بزرگ خودنمایی می کنند. شاید در نگاه اول آن را تنها بنایی تاریخی بیابی اما در پس این بنای به ظاهر تاریخی اتفاقات و داستان های بسیاری نهفته است. حتی در دل آن و در میان دخمه ای زیر زمینی اجساد برخی شاهزادگان را در خود پنهان کرده است؛از جنگ هایی که دیده تا روزهایی که مکانی برای کسب علم بوده، همه و همه بخشی از تاریخ این صومعه را تشکیل می دهند.


آشنایی با صومعه ساناهین

صومعه ساناهین (به ارمنی: Սանահինի վանք) یک صومعه مرتبط با کلیسای حواری ارمنی بنا شده در سده ۱۰ میلادی که در استان لوری ارمنستان واقع شده است.صومعه ساناهین در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این صومعه در سده ۱۰ میلادی بنیاد گشته و به عنوان کانون آموزش تذهیب و خوش‌نویسی به نام بوده‌ است. داخل و بیرون بنا زیبایی خاصی دارد و با این که در گذر تاریخ بیشتر قسمت های آن تخریب شده باز هم زیباست و شکوهی مثال زدنی دارد.

 

نمایی از صومعه ساناهین

نمایی از صومعه ساناهین

در زبان ارمنی نام آن به معنای قدیمی تر از دیگری می شود . از آن جایی که این صومعه در کنار یک صومعه دیگر به نام "هاقپات" Haghpat واقع شده این نام بر روی آن گذاشته شده است.این دو صومعه بسیار شبیه به هم هستند اما یک رودخانه آن ها را از هم جدا کرده است. امروزه این صومعه در ارمنستان مقصد بسیاری از افراد در تور امنستان است زیرا ارزشی بسیار دارد و در آن می توان مجموعه از تاریخ فرهنگی، آموزشی و باستانی ارمنستان را مشاهده کرد .

معماری صومعه ساناهین

معماری این صومعه به سبک قرون وسطی ارمنستان است و به همین دلیل هم ارزش زیادی دارد. در طول سه قرن پیش چندین ساختمان به این صومعه اضافه شده و همه آنها معماری متناسب با شکل اولیه این بنا دارند. بیشتر بناهای مذهبی دارای ساختارهای گنبدی هستند و گنبدهای سالن دار هم در بین آنها دیده می شود. محراب و گنبد این صومعه با عناصری ساده مانند در و پنجره، به گونه ای تزیین شده است که تحسین هر بیننده ای را برمی انگیزد؛ این تزیینات بسیار زیبا و چشم نواز هستند.

 

 

نمایی زیبا از صومعه ساناهین 

نمایی زیبا از صومعه ساناهین

در قسمت شرقی صومعه مجسمه ای از پادشاه "کیوریکا" Kyurike دیده می شود و این اولین بنایی است که نمادی از یک انسان را در معماری اش می بینیم، به همین دلیل اهمیت زیادی دارد. در داخل صومعه هم نقاشی های دیواری دیده می شود که در دیواره جنوبی به نسبت دیواره های دیگر بهتر مشخص است. این نقاشی ها برگرفته از سبک نقاشی های دیواری قرن ۱۲ هستند.

بخشهای مختلف صومعه ساناهین

صومعه "ساناهین" Sanahin در ابتدا تنها یک ساختمان ساده بدون هیچ قسمت جانبی بود؛ اما رفته رفته پادشاهان مختلف قسمت های بسیاری را به آن اضافه کردند.در حال حاضر این بنا شامل چندین کلیسای کوچک و بزرگ می شود که هر یک دارای ویژگی های مختلفی از معماری و اندازه و طرح هستند.

کلیساهای کوچک در "هگپت" Haghpat و "ساناهین" Sanahin به خاطر داشتن ساختارهای گنبدی شکل مشهور هستند. این ساختارها در اندازه و جزییات و برخی ویژگی های تزیینی با هم متفاوت هستند. مثلا کلیسای "آستواستاستین" Astvatsatsin ساختاری ساده و کلیسای " کیوسنات آناپات "Kusanats anapat دارای ساختاری پویا تر است و قدمت آن هم به قرن ۱۳ بازمی گردد. کلیسای "آمیناپرکش"Amenaprkich در صومعه با چهار ستون ساخته معمار"جامهیر" Jhamhair می باشد و دارای چهار ستون داخلی است. برروی ستون ها کنده کاری ها و نمادهایی از سر حیوانات دیده می شود.

 

محراب صومعه ساناهین 

محراب صومعه ساناهین;

اتاق دعای کلیسای "آستواستاستین" Astvatsatsin توسط معمار "پرنس واشی واشوتین" Prince Vache Vachutian در سال ۱۲۱۱ بنا شده است این اتاق دارای سه شبستان و دو سقف شیبدار است.

آدرس صومعه ساناهین

ارمنستان، استان لوری، روستای ساناهین، معبد ساناهین

 

منبع

صومعه ساناهین

 





:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: